Projecte Ingenu, benvinguts!

Ingenuïtat. Absència de sofisticació, també presència de sinceritat, innocència, puresa, simplicitat, candor, sense malícia. També vol dir llibertat.

Vam començar a pensar-hi la tardor de 2013. Crèiem, després d’haver finalitzat l’Institut del Teatre, que la indústria no ens estava oferint espais per créixer artísticament de la manera que haguéssim desitjat. L’art és una necessitat per a l’artista. Potser sona absurd a oïdes de la majoria, però és aquesta necessitat la que ens condueix a escollir un camí vital sovint més complicat.

Alguns havíem treballat junts en un espectacle molt petit anomenat Flors Carnívores. Ja ho veníem fent en molts tallers de l’Institut, però aquell espectacle que es va estrenar al cicle Atrium Lab va ser especialment revelador: complicitat, confiança, energia, futur…

Assaig d’una escena de Romeu i Julieta
La mateixa escena durant la representació

Allà es va germinar la idea d’un grup de treball amb actors que fos un banc de proves per mantenir-nos “entrenats” i per generar progressives complicitats com també un hipotètic material escènic. L’essència del treball era no dependre d’un resultat immediat, aquest espai de confiança sense obligació va venir de gust a un grup d’actors i actrius joves (algun director, escenògrafa i dramaturga també s’hi van deixar caure) que es va posar en funcionament l’hivern de 2014 amb la complicitat de la Nau Ivanow que acollia les nostres sessions de treball dels dissabtes al matí.

Parlàvem del teatre com a eina per reivindicar la dimensió humana de les coses. Parlàvem d’entendre la contemporaneïtat sense oblidar la tradició i l’escena popular: un pont que ens permetia saltar-nos el teatre burgès. Parlàvem de buscar els límits del teatre, tant en el camp social com en l’espacial. Parlàvem de slow theatre. Jugàvem, ens coneixíem. Ens apreníem.

A finals de la primavera, el Raimon Molins va arribar amb la proposta de participar en la producció d’un Hamlet de petit format que es faria per Nadal a la Sala Atrium. Seria la primera vegada que difoníem el nom de Projecte Ingenu. Un nom que havia nascut ingènuament: sabíem que teníem un “projecte” i algú va afegir “ingenu” al nom del grup de WhatsApp. Així fou.

Vam haver de començar a deduir com aplicar la ideologia de les sessions de treball als assajos. Anàvem dibuixant algunes premisses que s’han mantingut: períodes d’assaig molt llargs, escalfaments i jocs abundants abans d’entrar en matèria, intent de generar material que sorgeixi del mateix actor…Fem coses que notem que les fem, peròpotser no les sabem racionalitzar perfectament.

Entrevista a Marc Chornet, director de Projecte Ingenu, a TV3. Feu clic a la imatge per accedir-hi

Hamlet va ser portar-nos més alegries de les que esperàvem: va venir a veure’ns molta gent, en paral·lel als assajos vam treballar amb un grup de joves, la crítica ens va tractar molt bé, vam anar al festival d’Almagro i vam obtenir una menció del Jurat a l’Almagro Off, vam fer-ne la reposició l’any següent amb la mateixa
afluència de públic…

Abans de tornar-hi ja sabíem que aquesta temporada presentaríem Top Girls de la Caryl Churchill al Teatre Akadèmia i Romeu i Julieta a Tarragona i a La Seca. També sabíem que faríem un sal qualitatiu en la relació amb la Nau tot esdevenint companyia resident. La Nau ens havia vist néixer i ara volia ajudar-nos a créixer.

Ara mateix ja hem estrenat la nostra posada en escena de Romeu i Julieta al Teatre Tarragona. Han assistit més de 800 persones a les dues representacions que n’hem fet. Mirem enrere i deduïm que ens han passat moltes coses bones en molt poc temps. Intentem esbrinar per què. Probablement la ingenuïtat s’agraeix.

Probablement existeix un públic que valora la voluntat de practicar l’art des de l’absència de sofisticació, des de la presència de sinceritat, innocència, simplicitat, puresa, candor, sense malícia. Probablement existeix un públic de teatre que vol participar de la idea de llibertat. Un públic que agraeix que ens expressem amb metàfores i no amb literalitats, que agraeix que no limitem la seva imaginació sinó que la fomentem, que agraeix que pretenguem que completi l’espectacle des de la seva mirada i des de la seva emoció. Tenim moltes ganes de seguir descobrint aquest públic i de saber alimentar-lo.

Romeu i Julieta potser és el muntatge que s’acosta més a les premisses amb què vam començar a treballar: coralitat, cant, transvestisme… És curiós veure com el camí cap a l’art sovint no va endavant, sinó cap a l’essència.

També gràcies a la Nau Ivanow l’any vinent se’ns segueixen presentant nous reptes: hem entrat a formar part d’un programa europeu, Creative Lenses, que es dedica a cercar noves formes i models de gestió cultural. Nosaltres en serem conillets d’índies. Benvingudes les portes que s’obren als incauts com nosaltres. Serem, un cop més, ingenus.

Marc Chornet
Director de Projecte Ingenu

https://www.facebook.com/projecteingenu/?fref=ts

About creacioadmin 79 Articles
La Nau Ivanow és un espai de residències d’arts escèniques que facilita a les companyies els recursos necessaris perquè puguin crear i desenvolupar-se en llibertat, sense que hagin d’encaixar en una línia artística concreta. Alhora, fomenta l’intercanvi d’idees i promou complicitats entre els creadors per mitjà de la convivència en espais de treball compartits.