Red de Teatros Alternativos

La Red de Teatros Alternativos, de la qual la Nau Ivanow forma part, va ser des de sempre punta de llança de la contracultura, suport de figures emergents, d’avantguarda, de creació escènica alternativa, moderna… Sempre propera, brou de cultiu, promotora, impulsora, creadora, marmessora de les noves dramatúrgies. Però mai amb exclusivitat, per fortuna. La Red de Teatros Alternativos crea el seu discurs al voltant d’aquest corrent d’arts escèniques perquè n’és part. I com a tal crea unes infraestructures adients per dinamitzar el fet escènic en aquesta direcció.

Fa un any que tenim la major part de les nostres energies posades en Europa, com abordar-la, com ser-ne part, com internacionalitzar els nostres projectes com a xarxa. Els membres de la Red de Teatros Alternativos ja van iniciar en el seu moment un recorregut d’internacionalització dels seus projectes:

Cap a Europa. Els nostres socis han estat beneficiaris dels anteriors Programes Cultura de la Unió Europea, han treballat en diferents Europe Creative (actuals Programa Cultura de l’agència europea), els Erasmus Plus. S’han creat sinergies amb Portugal, Itàlia, França, Anglaterra i Noruega. S’han organitzat festivals internacionals a petita i mitjana escala.

Cap a Iberoamèrica. S’ha participat en nombroses convocatòries d’Iberescena, en el Fonca, en programacions d’espectacles iberoamericans i residències de companyies a les nostres sales. Aquest és un camí iniciat fa molt temps, més fàcil de gestionar per la llengua però més complex per qüestions econòmiques.

El nostre recorregut internacional ja fa temps que va començar de manera individual, com a opció de cada soci per enfrontar-se a una situació artística determinada però també com a opció per enfrontar-se a aquesta situació de crisi. Podem entendre que com a xarxa, en aquests moments, estem immersos en tres camins oberts forts i seriosos:

1. Les trobades de tardor 2016 de la IETM a València.

2. El nostre projecte de plataformes dins dels programes culturals Europe Creative de la Unió Europea, amb el títol provisional Avant-garde performing arts. Un projecte amb prop de 13 centres culturals de més de 10 països europeus.

3. La remodelació d’un circuit a tres anys (el circuit de Red de Teatros Alternativos) com a model de projecte per a la plataforma i com a llavor orgànica per estabilitzar la idea d’internacionalització artística.

La plataforma mirarà d’impulsar les emergències escèniques i les noves dramatúrgies i connectar-les amb els creadors que segueixen treballant en aquesta línia però que ja tenen un recorregut llarg. I a més, amb la mirada posada a Europa i des d’Europa.

La idea és connectar els nous, i no tan nous, corrents emergents i d’avantguarda a escala europea. Crear una plataforma per vehicular-los o presentar-los o exposar-los o donar-los més audiències i facilitar eines per comunicar-los, gestionar-los i crear espais de residència i laboratoris artístics per estimular-los, impulsar-los, dinamitzar-los, connectar-los, analitzar-los i sobretot posar-los en valor.

Any Zero de la Red. Ha de generar crítica, diàleg, que els creadors, les institucions públiques i les companyies excel·lents del Circuit es relacionin. Els ciutadans han de tenir el privilegi de veure la punta de llança de la cultura a la seva ciutat, no importa on sinó què i com.

El Circuit ha de tenir una plusvàlua artística diferent, diferenciadora, de la pròpia de cada projecte de cada ciutat. Ha de repercutir sobre la ciutat o intentar-ho. Per a això cal revestir-ho de condicionants diferents als habituals. Treballar amb eines, tàctiques noves o diferents.

El vell Circuit és una extensió d’un pensament d’una altra època, com són les ajudes i les institucions públiques, per la qual cosa cal avançar-se al canvi. El Circuit amb altres fórmules podria ser més transparent, més clar, més participatiu, més excel·lent, més dinàmic, més productiu, més atractiu, més complex… i més arriscat. Però amb unes possibilitats de plusvàlues artístiques inimaginables, de cara al sector i les institucions, una xarxa que trenca amb l’anterior, que proposa noves eines de treball, de participació, que surt de l’endogàmia, que s’acosta al carrer, que treballa de costat amb els seus iguals creadors…

«Els ciutadans han de tenir el privilegi de veure la punta de llança de la cultura a la seva ciutat.»

Volem que es presenti, o almenys que sigui seleccionat, el nou, el contemporani, l’avantguarda, les noves tendències, l’excel·lent. Que el que es presenti i el que sigui seleccionat sigui el de més qualitat. Teatre contemporani de qualitat. Que siguem prescriptors d’arts escèniques o que sapiguem que el que ve té excel·lència, qualitat, risc, avantguarda, novetat. Que els espectadors puguin veure un espectacle que competeix en qualitat amb els millors espectacles que programem, que vegin una TROBALLA (encara que no sigui nou el creador).

El nou Circuit ha de convidar al DESCOBRIMENT D’UN ESPECTACLE EXCEL·LENT. Donar responsabilitat a la companyia, molta responsabilitat, i a la sala.

I així el Circuit pot tenir lloc en altres llocs públics. A les places, vestíbuls, rius, muralles, cotxes… i també a les sales. Però sempre deixarem present que els MEDIADORS seran les sales i la xarxa. Que és un CIRCUIT DE LA XARXA.

Que sigui una festa, una espècie d’esdeveniment. Invertir diners en aquesta nova estructura de posicionament. Cada funció serà una festa, un esdeveniment.

Hem d’OBRIR LES PORTES.

Jacobo Pallarés
Codirector de Proyecto Inestable
President de la Red de Teatros Alternativos

www.redteatrosalternativos.org/

About creacioadmin 71 Articles
La Nau Ivanow és un espai de residències d’arts escèniques que facilita a les companyies els recursos necessaris perquè puguin crear i desenvolupar-se en llibertat, sense que hagin d’encaixar en una línia artística concreta. Alhora, fomenta l’intercanvi d’idees i promou complicitats entre els creadors per mitjà de la convivència en espais de treball compartits.